Stresspust og pustestress

September 29th, 2011 | Posted by Marcel in Artikkel | Pust | Øvelser

Det første og siste du gjør i livet er å puste, det er jo ingen tvil om at det er (livs-) viktig. Pusten er den eneste automatiske kroppsfunksjonen vi kan påvirke direkte. Vi kan regulere vår egen pust ved å puste raskere eller saktere, dypt eller bare øverst i lungene osv. Et normalt menneske i hvile puster 12-15 ganger per minutt, det blir i løpet av et døgn 17.000 åndedrag. Om du anstrenger og spenner deg ved hvert av disse pustene gir du kroppen din en temmelig stor belastning. Tenk at du løfter en vekt 17.000 ganger mens du står skjevt hver dag i en uke, eller årevis! Det er ikke så vanskelig å forstå at dette etterhvert vil gi plager og skader.

Stress gjør pusten anstrengt og pusten på sin side, kan bidra til å starte stressreaksjoener i kroppen. Når vi begynner å bli stresset av ulike grunner går signaler fra hjernen via det sympatiske nervesystemet og ut i kroppen. Binyrene begynner å pumpe adrenalin ut i blodet og ikke vitale funksjoner som f.eks fordøyelse setter ned farten eller stopper midlertidig opp. Pulsen øker og blodtrykket stiger og blodårene som strekker seg ut til huden, hender og føtter trekker seg sammen for å sende mest mulig blod til vitale organer og de store musklene. Vi er konstruert slik for å kunne fungere under farlige og livstruende situasjoner og har derfor stor nytte av dette, men når det blir en kronisk tilstand er det lite heldig. Denne (u)sympatiske reaksjonen slår inn også når kroppen ikke får nok oksygen. Hvor mange ganger har man ikke plutselig oppdaget at man sitter og holder pusten mens man skal konsentrere seg om å skrive en vanskelig mail eller noe lignende? Faktisk er det slik at når du konsentrerer blikket på en ting (som f.eks en dataskjerm) over lengre tid vil pusten din automatisk bli mindre dyp og du vil antagelig begynne å holde pusten i lengre perioder. Dette sammen med at du kanskje synker sammen på stolen slik at pusterommet ditt blir innskrenket ved at brystkassen beveger seg inn i mageområdet gjør at du får for lite oksygen og stress-mekanismen blir aktivert på den måten.

Ved å puste riktig kan vi motvirke stress og “slå på” det parasympatiske nervesystemet som roer ned kroppen og tankene og motvirker stressreaksjoner og gjenoppretter normale kroppsfunksjoner. Så hva vil det da si å puste riktig? Det er like mange måter å puste på som det finnes mennesker. Men de fleste av oss har to lunger og to ben så det er noen grunnprinsipper for avslappende og helsebringende pust. Jeg vil her beskrive en enkel pusteøvelse¹ du kan gjøre for å motvirke stress når du kjenner at det begynner å dra seg til for deg. Det er også en fin øvelse å gjøre daglig som forebyggende tiltak og som en måte å bli bedre kjent med pusten din. Pusten din kan fortelle deg veldig mye om hvordan du har det, og gjerne lenge før du kjenner det på andre måter.

Stress får som regel pusten din til å bli kort, grunn og rask, som igjen gjør at vi blir mer stressa. I bunn og grunn handler det om å forlenge utpusten. Her ligger nøkkelen til å roe ned kroppen og slå på det parasympatiske nervesystemet som beskrevet over.

Sett deg ned og flytt oppmerksomheten til pusten. Pust gjennom nesen og forsøk å la utpusten bli lenger enn før og lenger enn innpusten, når du er ferdig med å puste ut vent, kjenn på det lille øyeblikket av stillhet mellom utpust og innpust og bare vent på at innpusten kommer av seg selv. Ikke forsøk å bidra til den. La luften trekkes inn i lungene dine av seg selv, uten å bidra. Ta flere slike komplette pust inntil du kjenner roen senker seg og skuldrene gjerne følger etter. Hvis utpusten etter flere komplette åndedrag fremdeles ikke er lenger enn innpusten kan du puste ut gjennom munnen med strammede lepper slik du gjør når du skal blåse ut et lys. Gjør du dette i noen minutter vil du raskt kjenne at du begynner å roe ned og slappe av. Du kan godt også humme litt mens du puster ut for en ekstra avslappende effekt. Nøkkelen ligger i å puste rolig og avslappet med fokus på utpust, ikke bruk kraft til å kontrollere pusten, bruk oppmerksomhet. Dette er en trygg og enkel måte å motvirke stress på og du kan gjøre den så mye og ofte du vil.

 

¹Øvelsen er hentet fra boken: “Free your breath, free your Life” av Dennis Lewis, s.159-160

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Improve Your Life, Go The myEASY Way™