Hva er stress?

October 26th, 2012 | Posted by Marcel in Artikkel | Behandling | Polaritetsterapi

Alle har kjent på stress og de fleste av oss har grader av stress i kroppen hele tiden. Vi vet det jo når vi blir stressa, men hva er det egentlig som skjer?  Og kan det å forstå mekanikken bak stress hjelpe oss til å faktisk stresse ned?

Ordet stress kommer fra det latinske ordet strictus som betyr sammentrukket. Kontrahert/kontraksjon. Når vi stresser setter vi oss selv under press. Fysisk sett trekker vi sammen muskulaturen; ved jobb og mentalt stress er det gjerne nakken og skuldrene som får lide, mens med emosjonelt stress er det mellomgulvet og ved frykt og angst er det gjerne nedre del av magen og bekkenbunnen.

Når vi er stresset reagerer kroppen som om den er i livsfare, en vedvarende tilstand av stress er følgelig en stor belastning på kroppen

Når vi er stresset reagerer kroppen som om den er i livsfare, en vedvarende tilstand av stress er følgelig en stor belastning på kroppen

Når vi blir stresset stiger blodtrykket og vi aktiverer binyrene som sender ut stresshormoner i kroppen. Vi går inn i en tilstand som betegnes som ”fight or flight” hvor det sympatiske nervesystemet blir aktivert. Kroppen opplever situasjonen som en tilstand av fare. Blodet trekker seg tilbake fra ekstremitetene mot de store musklene og vitale deler av kroppen. Dette kan gjerne gi kalde hender og føtter, vi kan også få tørr hud og andre symptomer ved langvarig stress. Funksjoner som fordøyelse og reparasjon i kroppen begrenses eller stopper opp. Ved vedvarende stress over lengre tid kan dette bli en kronisk tilstand hvor man går med høye konsentrasjon av stresshormoner i kroppen som adrenalin og cortisol. Det er godt dokumentert hvor lite heldig dette er for kroppen, man øker drastisk sjansene for å utvikle sykdomstilstander, noen ender også med å ”møte veggen” når kroppen på et tidspunkt ikke orker mer og vi kollapser – vi blir utbrent.

Felles for mentalt og emosjonelt stress er at de oppstår når vi flytter oppmerksomheten vekk fra der vi er her og nå. Når vi fokuserer på fremtidige hendelser og antagelser eller på minner og situasjoner fra fortiden.

For å gi et enkelt eksempel: Om du står oppreist og flytter hodet ditt fremover uten å flytte bena vil du etter hvert komme ut av balanse og falle fremover. Det samme skjer om du flytter hodet bakover. Når vi er stressa er vi også ute av balanse. Når du løper for å rekke bussen er du mentalt allerede på den eller kanskje er du allerede fremme dit du er på vei. Kroppen din er på vei til bussen, du strekker bevisstheten din frem i tid og rom, antagelig lader du også tanken med sterke følelser, kanskje er du redd for å komme for sent eller du er forbanna på at kjæresten din ikke vekket deg i tide, da strekker du kanskje oppmerksomheten din også tilbake i tid og rom til den hendelsen samtidig og skaper dermed et enda større strekk. Situasjonen i seg selv er ikke stressende eller farlig. Du bare jogger eller går fort på fortauet. Om du hadde hatt bevisstheten din i kroppen i nåtid ville det oppleves som en behagelig løpetur. Handlingen er den samme, men belastningen mentalt og fysisk er helt forskjellig.

Vi kan si at: “Stress oppstår når oppmerksomheten og kroppen er på forskjellige sted og til forskjellig tid”. Stress er det motsatte av avslapning, også fysisk, når vi strekker ut, ekspanderer, kroppen og puster med både bryst og mage reduserer vi stress. Stress skapes derimot når vi trekker muskulaturen sammen og blir kortpustet med grunn pust.

I Polaritetsterapien ser vi på stress som en ubalanse i det sympatiske nervesystemet, sammen med spenninger i muskulaturen, gjerne i nakke og skuldre og mellomgulvet.

Så hva kan vi lære av dette? Det finnes en mengde bøker og metoder for stressmestring, men hva er essensen? Når du klarer å holde oppmerksomheten der du er nå og ikke følger med tankene dine frem og tilbake i tid. Men hvordan gjør man det? Den aller enkleste måten å forankre oppmerksomheten der du er akkurat nå er pusten.

Bli med på et lite eksperiment, det tar bare et par minutter: Flytt oppmerksomheten til pusten din. Fokuser på utpusten, pust ut og fortsett å puste ut, se hvor mye du kan skvise ut av lungene dine, prøv å tømme både bryst og mage. Når det er helt tomt presser du ut litt til før du endelig bare slipper pusten og tillater den å strømme inn i lungene dine igjen. Gjenta dette ca. 5 ganger. Slapp så av og bare følg pusten med oppmerksomheten din, la den flyte uanstrengt inn og ut. Lukk gjerne øynene. Gjennom resten av dagen flytt oppmerksomheten tilbake til pusten når du kommer på det og når du merker at du flyr av gårde i tankespinn. Behagelig, ikke sant ?

Vi må selvsagt planlegge og tenke frem i tid, men når vi har lagt planene for dagen eller uka eller året kan vi vende tilbake til det vi gjør her og nå. Du vil bli mer effektiv og du vil gjøre det du gjør bedre enn før. Stress gjør deg utrolig sliten og er svært uheldig for helsen. Fem minutter med fokus på pusten hver dag gjør underverker. Etter hvert vil du kunne ha litt av oppmerksomheten din i pusten samtidig som du gjør alt annet du holder på med og dermed forankre deg selv der du er og når du er der. Det finnes jo bare nå, egentlig. Alt annet er mentale konstruksjoner og minner.

Når vi først er stressa og har vært det over tid kan det være nødvendig å få hjelp til å komme ned. Vi må få regulert produksjonen av stresshormoner, få løst opp i stram muskulatur og komme oss ut av vaner som gir mentalt stress. Det sympatiske nervesystemet må roes ned til fordel for det parasympatiske som regulerer ro og fordøyelse kjent som ”rest and digest”. Ved å få hjelp til å roe ned nervesystemet og nullstille det kan det bli lettere å finne tilbake til og gjenopprette den naturlige tilstanden av avslapning og velvære.

I Polaritetsterapien ser vi på stress som en ubalanse i det sympatiske nervesystemet, sammen med spenninger i muskulaturen, gjerne i nakke og skuldre og mellomgulvet. Disse påvirker hverandre og opprettholder status quo. De spente musklene er også med på å øke blodtrykket opp mot hodet og det blir enda vanskeligere å ”komme ned” da dette stimulerer til tankeaktivitet og gjør oss urolige. Tenk på en tannpastatube, presser du sammen nederst vil det sprute ut tannpasta på toppen. Samtidig som blodtrykket stiger kan stram nakkemuskulatur klemme på blodårene som forsyner hjernen med oksygen, vi kan bli svimle og få problemer med å konsentrere oss. Når vi er kronisk stresset vil selv den minste stressfaktor gjerne utløse en full stressreaksjon. Energetisk

Om du vil lese mer om pust og stress klikk her.

Mer om polaritetsterapi kan du lese om her, eller klikk her for å lese om en typisk behandling.

Jeg tilbyr også kurs i Taijiwuxigong, helseøvelser fra Kina, for å lese mer om dette qigong systemet trykk her. Eller klikk her for å komme til kontaktsiden.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Improve Your Life, Go The myEASY Way™